Paulien in Hong Kong

Al een derde gehad..

Foto's staan zoals bij elke blog aan de rechterkant van de pagina!

Lieve iedereen,

Wat een leuke reacties op mijn vorige blog. Ik lees alles, dus bedankt iedereen!

Het is inmiddels een tijdje geleden dat ik wat heb geplaatst en dat komt omdat ik niet heel veel bijzonders heb gedaan. Er zitten inmiddels 5 weken school op en we zitten dus al bijna op de helft van het semester. Heel bizar hoe snel het eigenlijk gaat. Ik heb mijn draai inmiddels gelukkig goed gevonden.

De lessen gaan erg goed! Nog steeds vind ik economie en dat azië vak niet echt leuk, maar de andere 3 zijn wel erg leuk! Dat scheelt dus enorm. Ik heb inmiddels al een presentatie voor Marketing erop zitten, wat ging over een marketing onderzoek. Dit was vorige week maandag en ging hartstikke goed. Natuurlijk is het altijd even spannend in het Engels, maar het viel hartstikke mee. Normaal in Nederland zou ik soms naar woorden moeten zoeken in het Engels, maar inmiddels is het zo logisch dat je heel veel Engels spreekt, dat dit totaal geen struikelblok meer is. Daarnaast heb ik ook al een toets voor Mandarijn gehad, dit ging ook goed en daar had ik een A+ voor. Hartstikke fijn!

Vorige week zaterdag was het National Day of the Republic Of China en dit hield in dat er 's avonds een enorm vuurwerkspectakel was rondom de rivier tussen Hong Kong Island en Kowloon. Deze vuurwerkshow begon om 21 uur, maar we gingen al om 18.30. Ik vroeg me af waarom we zo vroeg gingen, want het was ongeveer een half uurtje reizen naar de kade. Toen we daar aankwamen begreep ik wel waarom.. Het was overal bomvol aan de kade en eigenlijk waren overal mensen. Ik heb gehoord dat sommige locals er 1 keer heen gaan in hun leven en daarna nooit meer, omdat het zo ontzettend druk is. Maargoed, we hebben toen met zijn allen een plekje gezocht en zijn daar gezellig gaan kaarten en wat gaan drinken en toen was het ook al heel snel 21 uur. Toen het begon kon ik maar 1 ding denken en dat was: WAUW!! Wat een enorm vuurwerk, heel bijzonder. Zoiets heb ik in Nederland nog nooit meegemaakt. En het was ook een beetje vreemd, want het voelde een beetje als nieuwjaar, haha. Deze vuurwerkshow duurde maarliefst 23 minuten! Heel erg lang. Het was in ieder geval een leuke ervaring.

Een ander leuk nieuwtje is dat we eindelijk Tokyo hebben geboekt! We gaan 26 tot 30 oktober (woensdag tot zondag) en ik heb er ontzettend veel zin in! Dit is echt de enige plek in Azië waar ik gewoon heen MOEST. Dus die wens komt uit. We hebben nog geen hostel geboekt maar dat komt nog wel.

Deze week kreeg ik ook nog van mijn vader een ontzettend leuk pakketje uit Nederland als verassing! In dit pakketje zaten kruidnoten, speculaas, marsepein en een chocoladeletter! Superleuk, heb er al wel wat van gegeten.. Heb de kruidnoten ook aan sommige locals gegeven om te proberen en die vonden het wel lekker, maar wel heel erg naar kaneel smaken. Ik had dit nooit zo door, want voor ons smaakt het gewoon naar speculaaskruiden. Daarnaast vonden ze het marsepein veel te zoet, waar ik het ook wel mee eens ben!

Donderdag had ik een Chinees diner georganiseerd door school zelf en dit was erg leuk. Het was vergelijkbaar met de welkomstlunch die ik had aan het begin van het semester. Het werd ook wel een Round Table Dinner genoemd. We zaten dus aan een ronde tafel met ongeveer 10 personen. Van mijn verdieping was mijn hall tutor (Cherry) mee en nog wat mainland China meisjes. Die konden helaas niet zo heel goed Engels, dus daar heb ik niet zoveel mee gepraat, maar met Cherry was het erg gezellig. Toch leuk om met locals te praten. Het diner bestond weer uit .. bijzondere .. gerechten. Dit bevatte onder andere een HELE kip (dus inclusief hoofd), een HELE vis en inktvis. Gelukkig was er ook iets minder vreemd en dat waren varkensspareribs met paprika. Dit was wel erg lekker. Al was een stuk kip van die hele kip ook prima te eten! Ik raak zelfs al een beetje gewend aan dat vreemde eten hier, en natuurlijk ook dat je altijd met stokjes moet eten. Inmiddels ben ik hier wel vaardig in geworden. Al met al heb ik een gezellige avond gehad en leuk bijgekletst! Cherry vroeg me op een gegeven moment hoelang ik samen was met mijn vriend, waarop ik antwoorde dat we bijna 2 jaar samen waren. Daarna vroeg ze: weten je ouders het ook? Waarop ik een beetje lachend antwoorde van: ''Ja, natuurlijk!!'' Toen begon ze uit te leggen dat veel studenten ''stiekem'' een relatie nemen omdat hun ouders vinden dat ze vol voor hun studie moeten gaan en zich niet moeten laten afleiden door eventuele relaties. Het was dus erg vreemd om te horen dat sommige koppels uitkomen voor hun relatie tegenover hun ouders als ze al meerdere jaren een relatie hebben. Dat was weer een bijzonder cultuurverschil.

Dit weekend zijn we voor de verjaardag van een vriendin naar een Dim Sum restaurant gegaan met 1 michelinster! Dit klinkt natuurlijk superduur en exclusief, maar dat was eigenlijk helemaal niet zo. We hebben voor ons vieren ongeveer 40€ betaald. In Hong Kong is dit vrij prijzig voor een avondje uit eten, maar in Nederland is dit natuurlijk spotgoedkoop. We hebben in ieder geval lekker gegeten, waaronder dumplings, bbq pork buns, loempia's en noedels.

Tegenwoordig zwem ik om de dag bij het zwembad hier dichtbij. Het is echt heerlijk, ik geniet er echt van om lekker in het koude water af te koelen en te zwemmen. Het is heel goedkoop, per keer betaal ik ongeveer 1 €, dus veel goedkoper dan de Nederlandse zwembaden.

Het weer is inmiddels echt amper wat veranderd. Ik hoor dat in Nederland inmiddels de herfst echt wel is begonnen, maar ik merk er hier nog niks van. Elke dag is het nog steeds 30 graden en ik draag nog steeds korte broeken. Als ik terug kom in Nederland is dat wel een beetje wennen denk ik, maar dat komt vast goed.

En zoals de titel al zegt: een derde van mijn verblijf zit er al op.

Ik zie jullie bij de volgende blog en bedankt iedereen voor de leuke reacties!

Groetjes Paulien

Reacties

Reacties

Maarten

Leuk bericht weer paulien!, kan niet wachten om richting China te gaan!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!