Paulien in Hong Kong

Een hele bijzondere tempel en eindelijk zelf koken!

Hoi lieve allemaal,

Pas na 10 dagen een nieuwe blog, sorry!

Het is inmiddels donderdag(middag) en vorig weekend heb ik eigenlijk niet heel veel bijzonders gedaan. Ik ben gaan zwemmen in het Kowloon Tsai Park Swimming Pool hier heel dichtbij, wat echt heel lekker was. Voor minder dan een euro kan je daar zo lang zwemmen als je wilt. Ideaal, want ik vind zwemmen erg fijn! Het zwembad is verder heel vergelijkbaar met een Nederlands zwembad, je hebt een groot bad met banen, een soort chill-bad van een meter diep en een peuterbad. Omdat het inmiddels nog steeds rond de 30 graden is elke dag, is het soms wel fijn om even af te koelen. Nou, ik kan je zeggen, daarvoor hoef je niet naar het zwembad hier. Het is gewoon even warm als buiten, haha. Maar, het is wel minder plakkerig weer geworden. De luchtvochtigheid daalt langzamerhand, waardoor het niet meer zo heel vies, zweterig weer is, maar mediterraans warm weer. Dat is dus wel heel erg fijn!

Naast het zwemmen ben ik nog alleen naar de 10 000 budhha's monastery geweest. Hier wilde ik heen aan de hand van Wie Is De Mol? seizoen 14. In dit seizoen zijn ze naar Hong Kong geweest en als trouwe fan, moest ik daar dus wel even heen. Ik ben hier alleen heen gegaan omdat ik dan alles op m'n eigen tempo kon bekijken en rustig aan kon doen en me niet hoefde aan te passen naar anderen. Eigenlijk was dit dus wel prima. Ik link hierbij het filmpje naar de opdracht van de 10 000 budhha monastery wel even:https://www.youtube.com/watch?v=SeuIzAwBb3k

Dit is echt leuk om even terug te kijken, want dan krijg je die vibe van WIDM weer! Ik raad dit echt even aan. In het begin van het filmpje laten ze ook die Tian Tan buddha zien, waar ik vorig weekend heen ben geweest. Nou goed, in de opdracht moeten ze dus uit alle honderden buddha's langs het pad omhoog specifieke buddha's zien te vinden.

Het pad naar deze tempel is eigenlijk heel moeilijk te vinden, het staat nergens aangegeven, dus er waren ook heel weinig toeristen. Dit was wel echt leuk. Als je eenmaal aankomt bij het pad zie je de enorme helling naar boven al, het is echt enorm steil. Je hebt een trap en een soort heel steil pad naast elkaar, maar de trap is veel fijner om te gebruiken. Ook als het heeft geregend, anders val je zo van het pad af. Ik vond het pad echt supergaaf om te zien, met al die buddha's aan beide kanten, met hun eigen specifieke karakters en gezichtsuitdrukkingen. Dit was echt heel bijzonder. De klim was echt heel zwaar, het was die dag ook snikheet, dus onderweg heb ik minstens een liter water gedronken. Aangezien de klim zo groot is, heb je op sommige punten dus prachtig uitzicht over de groene heuvels en bergen van de New Territories (het noorden van Hong Kong bestaat vooral uit veel groen en dorpjes, deze regio heet de New Territories) en de mooie blauwe lucht.

Eenmaal boven aangekomen stond het zweet tot op m'n rug en druipte het van mijn gezicht af, maar het was het absoluut waard. Je komt dan aan bij een tempel (waar ik helaas geen foto van mocht maken, maar op internet staan er heel veel van, zo ziet het eruit: http://www.dsphotographic.com/g2/2976-3/10000+Buddhas+Monastery+-+006.jpg) waar gewoon echt 10 000 (denk ik dan) buddha's staan en het is heel bijzonder. Dit is ook het pleintje waar Aaf en Sophie stonden bij de WIDM aflevering. Toen ik ging zitten om uit te rusten op het pleintje zat ik bij wat Indonesische meiden uit te rusten tot ze opeens vroegen of ik met hun op de foto wilde. In eerste instantie vond ik dit zo vreemd, dus ik vroeg: '' Waarom? '' waarop ze zeiden '' Omdat je zo'n blanke huid hebt! '' Nou, dit was wel een hele aparte ervaring, maar natuurlijk ben ik even met die meiden op de foto geweest met mijn bezweete hoofd. Toen heb ik daar nog wat foto's gemaakt en ben ik terug gaan lopen (en de afdaling was een stuk minder vermoeiend). Het was echt een hele gave ervaring! Oja, en onderweg kwam ik zelfs nog een aapje tegen! Echt superleuk, want die leven daar in het wild. Natuurlijk heb ik daar ook nog even een foto van gemaakt.

Na dit hele verhaal ben ik nog even naar de Ikea geweest (die er nog geen 50 meter vanaf ligt) en heb ik een klein tapijtje voor onze kamer gehaald, een plastic waterkan, een kussen, rösti (want ik mis de aardappels wel echt) en zweedse gehaktballetjes voor in de vriezer. Dit was best wel goedkoop en kan ik makkelijk bewaren en dit vlees ken ik tenminste.

Wat ik nog vergeten ben te vertellen is dat we sinds deze week bijna elke dag koken omdat het eten wat in de kantine is, eigenlijk niet zo lekker is, en als je kookt het wat goedkoper is. Dus we hebben vorige week een aantal keer fusilli gegeten, met tomatensaus een keer en een keer met pesto, dus dit was lekker. En ik heb al brocolli, met rösti en die gehaktballetjes gehad. Kon echt genieten van die (soort van) Hollandse pot!

We hebben volgende week woensdag de borrel bij de Nederlandse Ambassade, en dan ga ik het ook even na vragen van het China visum. Het probleem is momenteel dat je voor Mainland China (dus Beijing enz) als Nederlander zijne een visum moet aanvragen, maar je daarbij je oude paspoort moet kunnen laten zien. Ik kan hier in Hong Kong een visum voor China aanvragen, dit is geen enkel probleem, maar voor m'n vader + broer, is dit wel een probleem. Hopelijk veranderen deze regels nog, en zo niet, dan moeten we onze plannen (helaas) aanpassen. Maar we houden hoop en gaan het in oktober gewoon proberen.

Volgende week zit er precies al een maand op, het gaat best wel snel. Maar dat vind ik ook niet heel erg, ik verlang ook wel weer naar Nederland, ookal is er in dit land heel veel bijzonders te zien! De plannen voor Japan zijn nog niet definitief en ik vrees dat dit ook nog even duurt, omdat de prijzen van vliegtickets soms ineenkeer hoger worden of dan ineens lager, dus we wachten op een goede aanbieding.

Een goede week allemaal en ik spreek jullie weer bij de volgende blog!

Kusjes Paulien

Reacties

Reacties

Maarten

Leuk om te lezen paulien, ben benieuwd naar je avontuur bij de ambassade lijkt me heel bijzonder

Veel plezier!

arnold

leuk om te lezen en de tijd vliegt.

Maureen

Hey Paulien,
Leuk om je verhalen te lezen! Echt super vet dat je naar de 10 000 budhha's monastery bent geweest!
Ik was benieuwd of je mijn kaartje al ontvangen had?
Heel veel plezier nog!

Maarten en Elise

Ha Paulien,

Leuk om je verhalen te lezen! Wat een andere cultuur! Lijkt me heel bijzonder om mee te maken. En de natuur is ook echt prachtig aan je foto's te zien. Ik kan me voorstellen dat je af en toe al wel weer naar Nederland verlangt, maar geniet van de tijd daar. Een mooie ervaring die je ze niet meer afpakken ;).

Groetjes, Maarten en Elise

Hannie en Jaap

Hallo Paulien,
interessant om je belevenissen te lezen. Het is daar echt een hele andere wereld begrijp ik. Leuk dat je de kans krijgt om dit eens mee te maken. We wensen je veel succes en plezier de komende tijd.
Groetjes,
Hannie en Jaap

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!