Paulien in Hong Kong

Reis en eerste indrukken (1/2)

Lieve iedereen,

Ten eerste: ik ga deze blog in tweeën opdelen omdat ik superveel te vertellen heb! Ik deel dit per dag op. Dus dag 1: 30 augustus en dag 2: 31 augustus zijn twee verschillende blogs.

Gisteren ben ik heelhuids in Hong Kong aangekomen en ik had even tijd om me een beetje aan te passen, vandaar dat ik dit op dag 2 schrijf.

Op maandag 29 augustus was het zo ver: mijn vertrek voor 4 maanden naar Hong Kong. Mijn moeder, broer en vriend hebben me uitgezwaaid bij schiphol en me veel succes en plezier gewenst. Dit afscheid was natuurlijk best emotioneel want je ziet je dierbaren voor een best lange tijd niet.

Na de check-in ben ik doorgelopen naar de gate waar mijn vlucht een uur vertraging bleek te hebben. Dit kwam me eigenlijk niet goed uit, want hierdoor had ik nog maar weinig overstaptijd in Stockholm (want vanuit Stockholm vloog ik door naar Hong Kong). De vlucht ging dus een uur later dan gepland, maar verliep verder soepel. In Stockholm eenmaal aangekomen haaste ik me naar de volgende gate waar mijn vlucht van vertrok. Gelukkig bleek deze nog lang niet te zijn vertrokken dus dat was wel erg fijn. Een aantal maanden terug heb ik een bod gedaan om voor een klein prijsje naar een betere class in het vliegtuig te gaan. Een aantal dagen voor de vlucht bleek ik deze stoel te hebben gekregen, wat echt leuk was! In plaats van SAS Economy zat ik dus in SAS Plus, wat inhield dat ik meer beenruimte, een bredere stoel en een betere stoel had, en nog wat andere voordelen. In ieder geval was dit echt aan te raden, want ik zat heerlijk comfortabel de hele vlucht. Helaas kon ik niet echt goed ontspannen, doordat ik wat pijn had in mijn benen van het 10 uur achter elkaar zitten. Ik heb toen wat paracetamol gehad en ben maar gewoon gaan ontspannen. Toen heb ik gelukkig nog 1,5 uur geslapen. Wat ook erg leuk was, is dat ik wifi in het vliegtuig had! Hierdoor heb ik een heel aantal uren gewoon kunnen appen over wat ik aan het doen was! Echt supergrappig en dat had ik nog nooit mee gemaakt.

Ik kwam om half 8 in de ochtend aan op het vliegveld (in Nederland is het dan half 2 in de nacht, want ik loop 6 uur voor!) dus ik was helemaal gesloopt en moe van de reis. Helaas moest ik toen dus de hele dag wakker blijven anders zou mijn jetlag mijn leven overnemen haha. Maargoed, op het vliegveld stonden al wat student ambassadors te wachten van het HKBU (Hong Kong Baptist University) die samen met ons naar de universiteit zouden gaan. Dit was echt fijn, want na een lange reis naar een onbekend land, is het fijn mensen te hebben die je een beetje begeleiden naar je eigen plekje. Er waren intotaal 12 andere mensen die in mijn groep naar de universiteit werden gereden. Er waren vooral Duitsers, Denen en Zweden in die groep. We werden opgehaald met een soort mini-van (klein busje) maar er zat geen bagage vak in. Dus de chauffeur moest alle (dus ook hele zware) koffers gewoon op de stoelen tillen, dus je zag hem al zweten. Onderweg naar de uni zie je dan voor het eerst het landschap, en wat is die bijzonder. Je rijdt tussen superhoge heuvels allemaal begroeid met bomen afgewisseld met grote, brede snelwegen. Het is een hele vreemde combinatie tussen natuur en bebouwde stukken. Omdat het vliegveld op een ander eiland ligt dan Hong Kong stad, moesten we ongeveer een half uur rijden. Toen we door Hong Kong stad reden viel mijn mond er echt van open. Je hebt wel 3 lagen in snelwegen en daaronder ook nog een voetpad. Het is zo vreemd dat alle snelwegen door de stad lopen en onder en boven elkaar lopen. Het is echt een hectiek van jewelste.

Eenmaal aangekomen bij de universiteit gingen we naar een naar kantoor waar we onze kamerkaart en sleutel voor een mailbox kregen en een sleutel voor de washroom (kamer waar wasmachines en drogers staan). Je hebt hier twee torens, de north en south tower waar allemaal bachelor studenten wonen. Het vreemde is dat elke keer als je je toren ingaat, je moet inchecken met je studentenkaart, zodat ze weten dat je er niet bent. Dit is voor mij echt supervreemd omdat je overal gecontroleerd kan worden. Er zit ook iemand achter een balie om dit te controleren. Dus, daarna ging ik naar de elfde verdieping, waar mijn kamer gelegen is. Op onze deur hing een briefje van Cherry, onze hall tutor, die alles regelt als er iets mis is met de kamer en dat soort dingen. Wel heel erg lief, maar voor mij totaal vreemd haha.

Ik deel mijn kamer met een Duits meisje, en ze is erg aardig. Ik kwam haar toevallig tegen toen ik mijn kamer binnenkwam en we hebben toen even gekletst. Nadat ik mijn koffer heb uitgepakt, ging ik met een paar andere Nederlanders en wat andere mensen naar de IKEA om een dekbed te halen en een hoeslaken en dingen zoals bestek en zo. De IKEA in Hong Kong is maar een verdieping groot en dat zit gewoon in een winkelcentrum. Het is in vergelijking met Nederland echt heel klein. Maar ze hadden gelukkig alles wat ik nodig had dus dat was fijn. Toen we weer terug op de campus waren hebben we even gegeten in de kantine, gewoon een sandwich (dat exotische Chinese kan ik nog niet echt aan) en daarna ben ik naar mijn kamer gegaan om alles uit te ruimen. Ik sliep rond 22 tot 9 vanochtend dus ik was extreem moe. Ik hoop dat jullie het leuk vonden mijn eerste échte blog over Hong Kong te lezen. Ik voeg hierbij ook wat foto's toe zodat jullie een indruk krijgen van hoe Hong Kong er uit ziet. Morgen plaats ik een blog (als ik tijd heb) over de tweede dag (dus vandaag) want we hebben erg veel gedaan, waaronder de skyline bekeken, night market en temple street bekeken en een traditionele Chinese lunch gehad!

De eerste dag had ik best last van een cultuurshock en dus ook heimwee, maar vandaag ging eigenlijk al wel een stuk beter.

Kusjes uit Hong Kong,

Paulien

P.S. Foto's staan onder het kopje foto's!

Reacties

Reacties

Arnold

Leuke geschreven, succes in HK

Maarten

Ey zus!, Kan me voorstellen dat het een hele grote cultuurschock voor je moet zijn. Veel plezier vandaag

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!